close
تبلیغات در اینترنت

پرسش و پاسخ 28 (ویژه محرم)


موضوعات

معرفی وبلاگ و سایت های مفید


وبلاگ (2)
سایت (1)

مقاله


مذهبی (15)
پزشکی (16)
روانشناسی (5)
حجاب و عفاف (1)
نکات خانه داری (5)
همسرداری و زناشویی (1)
شیطان پرستی و فراماسونری (5)

مطالب کوتاه


طنز (4)
داستان (17)
مذهبی (42)
جملات زیبا (13)

احاديث


احاديث اهل بيت (12)
احاديث پيامبر(ص) (9)
احاديث امام علي(ع) (6)

پرسش و پاسخ


عقائد (32)
احکام (2)
حقوق زن (1)

اخبار


خبرها (49)

مناسبت ها


ولادت (7)
شهادت (9)
سایر مناسبت ها (23)

دانلود


مداحی (41)
موسیقی (42)
سخنرانی (11)
نماهنگ و كليپ مذهبي (13)
تواشیح و آوای مذهبی (9)
دانلود کتاب (4)

دنیای مجازی


هشدارها (4)

تصاویر


تصاویر طنز (6)
تصاویر طبیعت (4)
تصاویر مذهبی (47)
تصاویر کارتونی (2)
تصاویر حجاب و عفاف (15)
سایر تصاویـــــر (12)

پیامک


پیامک فلسفـی (6)
پیامک خنده دار (3)
پیامک مناسبت ها (6)
پیامک تبریک ازدواج (2)
پیامک های ارسالی شما (3)

فتوشاپ


تصاوير كاربردي مذهبي (4)
تصاوير لايه باز مذهبي (7)

ابزار وبلاگ


کد اشتراک گذاری (2)
تصاویر تصادفی رهبری (2)
لوگوي هاي حمايتي مذهبي (3)
ابزار ساخت آنلاین کد آهنگ (1)
کد آهنگ و مداحی برای وبلاگ (15)

دوره های خودسازی و ترک گناه


ترک غیبت (8)
نامحرم (7)
مطالب تازه
آمار سایت
easymoblo آمار مطالب
li کل مطالب : 490
li کل نظرات : 518
stats آمار کاربران
li افراد آنلاین : 3
li تعداد اعضا : 852

online کاربران آنلاین

servertime آمار بازدید
li بازدید امروز : 796
li باردید دیروز : 1,739
li گوگل امروز : 3
li گوگل دیروز : 27
li بازدید هفته : 6,559
li بازدید ماه : 20,813
li بازدید سال : 527,252
li بازدید کلی : 2,087,168
اطلاعات کاربری
user
li عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

li فراموشی رمز عبور؟

li عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد
آرشیو
کلمات کلیدی
کانال ترک گناه و خودسازی در تلگرام
اینستاگرام خودسازی
آخرین ارسال های انجمن

جستجو

جستجو در عناوین مطالب سایت


آیا عزاداری از دیدگاه قرآن عملی صحیح است و آیات قرآنآن را تأیید می‌کند؟


Ashura



ادامه مطلب


ثبت نام


ثبت نام در پرواز


اگر برای یکعمل و رفتاری، دلیل عقلی بر نفی و اثبات آن وجود نداشته باشد، به معنای آن نیست کهآن عمل یا رفتار غیر مشروع است، چنان که از نظر شرعی، نبودن دلیل، موجب غیر مشروعبودن نیست، وگرنه می‌بایست بسیاری از رفتارهایی را که در صدر اسلام نبود و بعداًبه وجود آمد، غیر مشروع دانست. هم‌چنین بسیاری از امور که در آیات قرآن، به طورصریح نیامده، در سنت پیامبر اسلام(ص) وجود داشته است.

بعد از بیاناین مقدمه، ببینیم آیا قرآن کریم (که جامع تمامی احکام و معارف و منبع شناخت دینمی‌باشد) از عزاداری و سوگواری سخنی گفته است؟ آیا در قرآن شاهد و قرینه‌ای براثبات یا نفی عزاداری وجود دارد؟آیاتی وجود دارد که می‌توان پدیده عزاداری (حتىعزاداری بر بزرگان دین) را از آن برداشت کرد که به برخی اشاره می‌کنیم:


ـ عزاداری و بزرگداشت شعائر الهی:


«ومن یعظّمشعائر الله فإنّها مِن تقوى القلوب»(1).

بی‌شکبزرگداشت شعائر الهی، از دستورهای اساسی دین است.

دو بحث دراین جا قابل طرح است:

أ‌)       منظور ازشعائر چیست؟

ب‌)  ب) آیا شعائر عمومیت دارد یا مخصوص شعائر خاصی است؟

ت‌)  در مورد بحث اوّل مطالب متنوعی مطرح شده است، که بررسی وتحلیل آن، ما را از پاسخ دور ‌می‌کند.

ث‌)  در مورد بحث دوم، برخی از عالمان شیعی و سنی به عمومیت وشمول شعائر اشاره کرده‌اند:
أ) صاحب جان هندی حنفی از عالمان اهل سنت در ذیل آیه مذکور ‌می‌نویسد «شعائر جمعشعیر به معنای علامت است، و هر چه که از دیدن آن، خدا به یاد آید، شعائر خداست وشعائر الله اختصاص به صفا و مروه ندارد...»(2).

ب) ملا احمد نراقی از عالمان شیعه‌ می‌نویسد: «برخی ازفقها و مفسران عقیده دارند که آیه دلالت بر عموم و شمول دارد. چنانچه این نظریهپذیرفته شود، تعظیم همة شعائر اگر واجب نباشد، استحباب و رجحان دارد، زیرا شعائرمنسوب به خداوند بزرگ است.(3)
علامه طباطبایی شعائر را به معنای نشانه‌های عظمت و تقوای الهی دانسته، و آن رامنحصر به موارد خاصی نمی‌داند.(4)

از این رو به طور عموم ‌می‌توان استفاده کرد که در هرزمان یا مکان، عملی که یاد خدا و زمینه تقوا ورشد معنوی و روحی را فراهم آورد، درصورتی که در چهارچوب قوانین و دستورهای اسلام قرار داشته باشد، جزء شعائر الهیاست.

بنابراین با توجه به دلایلی که عزاداری‌ها را مشروع دانسته، به طور مسلّم عزاداریبرای اولیای الهی (که برای حفظ دین، جان خود را قربانی کرده‌اند) از بارزتریننشانه‌ها و شعائر دینی است، چرا که در این مراسم جز فراگیری مسائل دین و یادآوریشهامت‌ها و ایثارگری‌های شهیدان، سخنی دیگری طرح نشده، سخن از دشمنی با دشمنان خداو دوستی با دوستان خدا است.
2ـ عزاداری فریاد ستمدیدگان

«لا یحبّ الله الجهر بالسوء مِن القول إلاّ مَنظُلِم(5)؛ خداوند فریاد زدن را دوست ندارد، جز برای کسانی که مورد ستم قرار گرفته‌اند».

در این آیه خداوند به همة مظلومان اجازه فریاد و افشاگریداده، بزرگ‌ترین ظلم آن است به حقوقی که خدا برای برخی قرار داده است، تجاوز شود.یکی از این حقوق طبق آیه ولایت(6)، حق ولایت و امامت است. تعدّی به حق خدادادی،بزرگ‌ترین ظلم است، زیرا سایر ظلم‌های فردی و تجاوزهای اجتماعی، از آن سرچشمه‌ می‌گیرد.ستیز با حاکمیت ولی خدا و سایر ارزش‌ها، ستمی بزرگ و ناروا است.

حق ولایت و امامت تنها حق کسانی که از آنها به ستم گرفتهشده نیست، بلکه علاوه بر آن، حق انسان‌ها و امتی است که از نور ولایت و امامت وهدایت آن محروم شده‌اند. حق ما و تمام انسان‌ها است که از فیض وجود امام وراهنمایی و هدایت او (چه در گذشته و چه در زمان حال) بی‌بهره ماندیم و با شهادتآنان، یکی از ارکان هدایت نابود گشت.

بی‌تردید امام حسین(ع) یکی از کسانی است که خدا حق ولایتو حاکمیت برای ایشان قرار داده است و یزید و یزیدیان جزء طاغوتیان هستند. طبق آیه،جامعه اسلامی و هر مسلمانی در برابر چنین حادثه‌ای اندوهبار و غمناک (که در آن فرزندنازنین پیامبر را به شهادت رسانده‌اند) باید فریاد برآورد و به دادخواهی، نیزافشاگری و رسوا کردن ستمگران بپردازد و چهرة کثیف و زشت آنان را روشن سازد.فریادها و عزاداری‌هایی که در این راستا باشد، از مصادیق «جهر من القول» است کهخدا آن را دوست دارد. حضرت امام(ره) می‌گوید: گریه بر مظلوم، فریاد بر ظالماست.(7)
3ـ سوگواری یعقوب در فراق یوسف

از آیه 84 سوره یوسف که در مورد حضرت یعقوب است، ‌می‌توانبه مشروعیت عزاداری استدلال کرد:«یا أسفی على یوسف وابیضّتْ عیناه من الحزن فهوکظیم؛ وا اسفا بر فراق یوسف! در حالی که یعقوب خشم خود را فرو‌ می‌خورد، چشمانش ازاندوه سفید شد».حضرت یعقوب و حضرت یوسف، هر دو پیامبر بودند و گریه حضرت یعقوب برحضرت یوسف، تنها به جهت پدر و فرزندی نبود، بلکه گریه یک پیامبر در غم فراقِپیامبر دیگر بود. فقط جنبه عاطفی در آن نیست و جهات مهم دیگری مطرح است.با توجه بهاین که ذکر هر داستانی در قرآن کریم به جهت نکات و پیام‌هایی است که داستان حاویآن است، شاید مهم‌ترین و بارزترین پیام آیه، پسندیده بودن گریه بر محبوب از دسترفته باشد، که رابطة فرد با وی رابطة دینی و الهی است، بنابراین از عمل این پیامبرالهی، پسندیده بودن گریه بر اولیای خداوند استفاده ‌می‌شود.هنگامی که از امامسجاد(ع) سبب گریه بیش از حد را مى‏پرسیدند، آن حضرت مصائب جانگداز کربلا را بازگومى‏کرد ومى‏فرمود: «مرا ملامت نکنید. یعقوب، پس از آن که یک فرزند خود را از دستداد آنقدر گریست تا از غصه چشمهایش سفید شد، در حالى که یقین به مرگ فرزندش نداشتدر حالى که من به چشم خود دیدم که در نیم روز چهارده نفر از اهل بیت مرا سربریدند. انتظار دارید داغ آنها از دلم بیرون برود؟!(8)از فراق روى یک یوسف اگریعقوب سوخت هجر هفتاد و دو یوسف کرده خونین دل مرا
پی‌نوشت‌ها:
1ـ حج(22)، آیه 32.

2ـ اصول الاربعه فی تردید الوهابیه، صاحب جان هندی، ص30.

3ـ عوائد الایام، ص 31.

4ـ تفسیر المیزان، ج 1، ص 414، ذیل آیه 165 سوره بقره.

5ـ نساء (4) آیه 148.

6ـ مائده (5) آیه 55.

7ـ صحیفة نور، ج 8، ص 70.

8- امالى صدوق، مجلس 29، ص 121.

منبع:http://nedayevahi.blogfa.com


ثبت نام


ثبت نام در پرواز




درباره : عقائد ,
بازدید : 885 | تاریخ : یکشنبه 10 آذر 1392 زمان : | نویسنده : پرواز | نظرات ()
مطالب مرتبط
آخرین مطالب ارسالی
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط لینک در تاریخ 1392/9/12 و 7:44 دقیقه ارسال شده است

سلام مایل به تبادل لینک هستید
http://link.maz.xzn.ir/


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


آپارات
    آپارات پرواز
    ابزار ساخت آنلاین کد آهنگ
نویسندگان
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
Alexa
خبرنامه
    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

پیوندهای روزانه
کدهای اختصاصی

پرواز

پرواز را محبوب کنید
صفحات
    پشتیبانی