close
تبلیغات در اینترنت

راههاي انتقاد بدون دلخوري


موضوعات

معرفی وبلاگ و سایت های مفید


وبلاگ (2)
سایت (1)

مقاله


مذهبی (15)
پزشکی (16)
روانشناسی (5)
حجاب و عفاف (1)
نکات خانه داری (5)
همسرداری و زناشویی (1)
شیطان پرستی و فراماسونری (5)

مطالب کوتاه


طنز (4)
داستان (17)
مذهبی (42)
جملات زیبا (13)

احاديث


احاديث اهل بيت (12)
احاديث پيامبر(ص) (9)
احاديث امام علي(ع) (6)

پرسش و پاسخ


عقائد (32)
احکام (2)
حقوق زن (1)

اخبار


خبرها (49)

مناسبت ها


ولادت (7)
شهادت (9)
سایر مناسبت ها (23)

دانلود


مداحی (41)
موسیقی (42)
سخنرانی (11)
نماهنگ و كليپ مذهبي (13)
تواشیح و آوای مذهبی (9)
دانلود کتاب (4)

دنیای مجازی


هشدارها (4)

تصاویر


تصاویر طنز (6)
تصاویر طبیعت (4)
تصاویر مذهبی (47)
تصاویر کارتونی (2)
تصاویر حجاب و عفاف (15)
سایر تصاویـــــر (12)

پیامک


پیامک فلسفـی (6)
پیامک خنده دار (3)
پیامک مناسبت ها (6)
پیامک تبریک ازدواج (2)
پیامک های ارسالی شما (3)

فتوشاپ


تصاوير كاربردي مذهبي (4)
تصاوير لايه باز مذهبي (7)

ابزار وبلاگ


کد اشتراک گذاری (2)
تصاویر تصادفی رهبری (2)
لوگوي هاي حمايتي مذهبي (3)
ابزار ساخت آنلاین کد آهنگ (1)
کد آهنگ و مداحی برای وبلاگ (15)

دوره های خودسازی و ترک گناه


ترک غیبت (8)
نامحرم (4)
مطالب تازه
آمار سایت
easymoblo آمار مطالب
li کل مطالب : 487
li کل نظرات : 518
stats آمار کاربران
li افراد آنلاین : 5
li تعداد اعضا : 852

online کاربران آنلاین

servertime آمار بازدید
li بازدید امروز : 239
li باردید دیروز : 1,647
li گوگل امروز : 5
li گوگل دیروز : 18
li بازدید هفته : 1,886
li بازدید ماه : 16,140
li بازدید سال : 522,579
li بازدید کلی : 2,082,495
اطلاعات کاربری
user
li عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

li فراموشی رمز عبور؟

li عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد
آرشیو
کلمات کلیدی
کانال ترک گناه و خودسازی در تلگرام
اینستاگرام خودسازی
آخرین ارسال های انجمن

جستجو

جستجو در عناوین مطالب سایت


در موقعيت هاي مختلف گاهي ناچار به انتقاد کردن از ديگران هستيد. بايد همه
تلاش خود را به کار بنديد تا انتقادتان سازنده باشد تا بر فرد مورد نظر
تاثير بگذارد. در اينجا به راهکارهايي اشاره مي کنيم که به شما کمک خواهد
کرد. انتقاداتي ارائه کنيد که نه آنقدر بي فايده و بيهوده باشد و نه باعث
رنجش فرد مقابل شود، اما در عوض تاثير گذار بوده و باعث پيشرفت و اصلاح او
شود.

*خصوصيات شخصي فرد را ناديده بگيريد:اگر مي خواهيد انتقاد شما سازنده و
تاثيرگذار باشد، بايد تا مي توانيد از دخالت دادن خصوصيات شخصي فرد مورد
نظر خودداري کنيد. اگر بخواهيد در انتقادتان صرفاً به نقص هاي او اشاره
کنيد، تصور خواهد کرد که قصد خوارکردن شخصيتش را داريد و توجهي به حرف ها و
انتقادتان نخواهد کرد و علاوه بر اين که از شما کينه به دل خواهد گرفت، به
قول معروف انتقادتان را از يک گوش مي گيرد و از گوش ديگر بيرون مي کند. با
اين که دشوار است اما بايد تلاش کنيد تا مي توانيد شخصيت فرد را از کارش
جدا کنيد.

*انتقاد خود را با بياني مناسب مطرح کنيد:استفاده از لغات و اصطلاحات مربوط
به مطلب مورد نظر باعث تخصصي تر شدن آن خواهد شد. در اين جدي ترين و مهم
ترين انتقادها را به بهترين شکل بيان کرد. اگر جملات خود را با «به نظرم مي
آيد که...» يا «شايد من اشتباه مي کنم، اما...» شروع کنيد، انتقادتان
غيرمغرضانه تر و مؤدبانه تر به نظر خواهد رسيد.

*به واقعيات مستقيم اشاره کنيد:فايده انتقاد سازنده در مستقيم و رک و راست
ارائه کردن واقعيات است. هيچ چيز به اندازه نادرست بودن حقايق ارائه شده در
انتقاد شما، آن را خراب نمي کند. يکي از بهترين راه هاي گفتن حقايقي که با
بحث نمي توان آن را مطرح کرد، از طريق انتقاد است. حقايق و واقعيات مي
توانند انتقاد شما را سازنده تر کنند و به طرف مقابل اجازه نخواهد داد از
زير آن شانه خالي کند.

*احساسات خود و طرف مقابل را تحت کنترل بگيريد:نبايد اجازه دهيد احساساتتان
باعث بي اعتباري انتقادتان شود. علاوه بر اين بايد توجه تان به احساسات
طرف مورد انتقاد نيز باشد تا باعث خجالت و رنجش او نشويد.

*به اين توجه کنيد که چه مي توان کرد، نه چه انجام شده:به فرصت هايي براي
پيشرفت و اصلاح اشاره کنيد و از بيان کمبود و نقصان ها بپرهيزيد. مثبت جلوه
دادن انتقادتان باعث خواهد شد که مؤدبانه تر و مؤثرتر به نظر آيد. معمولاً
اگر به افراد راهکارهايي براي پيشرفت و اصلاح ارائه کنيد تاثير بيشتري بر
آنها خواهد گذاشت تا اين که فقط اشکالات کارشان را به آن ها گوشزد کنيد.

*خود را جاي طرف مقابل بگذاريد: خود را جاي فرد مورد نظر بگذاريد و ببينيد
با شنيدن چنين انتقادي چه احساسي پيدا خواهيد کرد. اين در طبيعت انسان هاست
که در برابر انتقادات حالت تدافعي بگيرند، حتماً خود شما نيز همين طور
هستيد.

*به جاي استفاده از نظرات شخصي از استدلال و منطق استفاده کنيد:هر نوع
انتقادي معمولاً با يک مشکل مواجه است که مي توانيد آن را از بين ببريد.
فقط بايد هميشه به خاطر داشته باشيد انتقاداتي که بر پايه دليل و برهان
باشند، کمتر مورد بحث قرار مي گيرند. دفاع در مقابل منطق و برهان براي همه
دشوار است. پس به جاي دخالت دادن نظرات شخصي خودتان، بهتر است از دلايل
عقلي استفاده کنيد تا تاثيرگذارتر باشد.

*براي جواب گرفتن بايد فرصت بدهيد: بهتر است بين طرح انتقادات خود کمي سکوت
کنيد تا فرد مقابل نيز فرصت دفاع از خود را پيدا کند. بايد به او اجازه
دهيد براي کار خود توجيه بياورد. اين کار باعث مي شود که او توجه بيشتري به
انتقادات شما ابراز کند و دستپاچه نشود.

منبع:نشريه راه موفقيت، شماره 17.

 

جهت عضویت در سایت کلیک کنید




درباره : روانشناسی ,
بازدید : 545 | تاریخ : جمعه 13 مرداد 1391 زمان : | نویسنده : پرواز | نظرات ()
مطالب مرتبط
آخرین مطالب ارسالی
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


آپارات
    آپارات پرواز
    ابزار ساخت آنلاین کد آهنگ
نویسندگان
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
Alexa
خبرنامه
    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

پیوندهای روزانه
کدهای اختصاصی

پرواز

پرواز را محبوب کنید
صفحات
    پشتیبانی